Història

La Fundació Escoltes i Guies -abans Fundació Privada Josep Sans (FJS)- es va constituir formalment l’any 1978, tot i que la seva activitat s’havia iniciat anteriorment, vinculant-se a la figura de Josep Sans en reconeixement a la seva tasca al servei de l’escoltisme i el guiatge català.

En una primera etapa, la Fundació va tenir com a activitat principal ser impulsora i propietària de La Tenda, botiga de material escolta. Durant força temps, aquest servei va ser realment útil per l’escoltisme atès que La Tenda també tenia un servei de recursos pels caps, com ara audiovisuals, publicacions, mapes, activitats de muntanya, etc., fet que la diferenciava d’una botiga d’esports clàssica.

A finals dels anys 80, la Fundació va crear el Premi Àngel Fàbregues de material de suport a l’educació en el lleure, publicant-se 5 o 6 títols, de suport pedagògic als caps.

L’any 2003 es va iniciar un procés de refundació de la Fundació, donant-li una nova dimensió més social i pedagògica. En aquest nova etapa es van adquirir terrenys d’acampada, es va comprar un local comercial on es va obrir una nova botiga anomenada “Brownsea” i es va produir la fusió amb la Fundació Canigó.

El mes de febrer de l’any 2006 l’Associació d’Antics i Amics de MEG (ADAIA) es va constituir com a assemblea de col·laboradors de la Fundació Josep Sans, amb el nom d’Antics Escoltes i Guies, assumint-se des d’aquell moment totes les seves activitats en el marc de la FJS.

Des del 2003 fins al 2018, la Fundació va viure una etapa de consolidació dels seus serveis en vers l’escoltisme, recolzada per un patronat constituït per persones compromeses social i políticament, amb trajectòria  dins l’escoltisme i el guiatge i estima personal per aquest moviment.

L’any 2019, coincidint amb el final del procés en el qual es debatia sobre la possible unitat de l’escoltisme català, es va creure necessari dur a terme un replantejament dels objectius, i definir l’estratègia de futur de la Fundació per tal de respondre a les necessitats actuals de l’escoltisme i el guiatge i, en especial, de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya.

En aquest sentit, s’ha iniciat una nova etapa que representa una transformació important, en tots els aspectes, incloent un canvi de nom. L’objectiu és que la Fundació sigui un referent en l’àmbit de l’escoltisme i el guiatge, de manera que el seu reconeixement reforci la missió que té encomanada.

A partir de l’any 2021, la Fundació Privada Josep Sans passa a anomenar-se Fundació Escoltes i Guies, iniciant una nova etapa -amb nou impuls i major visibilitat- tot reforçant els vincles amb Minyons Escoltes i Guies, actuant com a espai de suport i aixopluc.