El Dia Mundial de l’Aigua explorem solucions basades en la natura

El lema d’enguany per aquest dia mundial és «La solució és a la natura» i proposa fer front a les inundacions, sequies i contaminació de l’aigua explorant alternatives basades en la natura. I sabeu què? A MEG ja ho fem!

Un any més, el 22 de març celebrem el Dia Mundial de l’Aigua, enguany centrat en la promoció d’iniciatives sobre solucions de la gestió de l’aigua basades en la natura. A MEG estem molt sensibilitzats i sensibilitzades amb el tema i ja hem explorat i posat en pràctica diferents solucions basades en la natura.
Alguns i algunes us preguntareu: «Ah, si? Què és el que ja fem des de MEG?»

Doncs, amb les latrines als campaments:

• Imitem el procés natural de filtratge i purificació de l’aigua a través del sòl.
  • Eviten la generació d’aigües contaminades, evitant que els microorganismes causants de malalties o contaminació es propaguin per via humana, animal, o a través de l’aigua de pluja.

Voleu aprendre a fer unes bones latrines? Consulteu aquest article.

I amb els vàters secs als campaments:

• Imiten el procés natural de compostatge.
  • Els avantatges són tant ambientals com pràctics: no necessiten aigua, no cal fossa sèptica ni cap producte químic, no contaminen els aqüífers i no s’embussen amb el paper.

Què són els vàters secs? Casetes de fusta amb un vàter i un dipòsit a sota, a on els excrements es transformen en compost. Al següent enllaç hi trobareu molta més informació sobre vàters secs.

També explorem solucions basades en la natura amb la depuradora biològica amb aiguamoll del terreny d’acampada de Sant Joan de l’Avellanet (Bagà), on:
  • Imitem el procés natural purificació de l’aigua per acció dels microorganismes i les plantes de l’ecosistema d’aiguamoll.
  • Imitem la recirculació natural de l’aigua.
  • Estalviem aigua
  • Amb la creació d’un ecosistema d’aiguamoll contribuim a augmentar la biodiversitat local i aportem un punt d’aigua de gran utilitat per a moltes espècies animals, sobretot a l’estiu.

Una depuradora biològica amb aiguamoll permet el tractament de les aigües grises, o brutes, provinents de les piques i les dutxes dels lavabos. Aquesta aigua es torna a aprofitar per omplir les cisternes dels vàters.

Amb la depuradora del terreny de Sant Joan de l’Avellanet s’espera un estalvi d’aigua potable d’uns 150.000 litres cada temporada de campaments.

Finalment, també comptem amb un sistema de recollida d’aigües pluvials a Can Cadena, la seu central de l’Oficina de Serveis Generals de MEG, on:

• Imitem la recirculació natural de l’aigua
  • Recollim les aigües pluvials per usos no potables (reg, vàter, rentar el terra…).

Des de MEG ja hem començat a aplicar solucions per una millor gestió de l’aigua, però queda molt per fer. L’aigua és vida, l’hem de preservar.